lørdag den 27. marts 2010

Skak DM 2010 skudt i gang

Så blev Skak-DM 2010 skudt i gang. Jeg kunne ikke nære mig for at troppe op til åbningen af stævnet, og set ud fra det første indtryk, så har Hillerød-folkene helt styr på sagerne. Ikke mindst lader det til at der er god opbakning fra klubben, og jeg kunne tælle omkring 15-20 fremmødte Hillerød-medlemmer til åbningen og i timerne derefter.

DM-stævnet blev åbnet på værdig vis med taler fra Hillerøds formand Hans Henrik Hviid, Hillerøds borgmester Kirsten Jensen og DSU's formand Lars-Henrik Bech Hansen. Endelig sluttede stævneleder Hans Endrup Jacobsen af med nogle praktiske bemærkninger. Herefter kunne man så "mingle" lidt med de fremmødte skakfolk.

Jeg fik bla. en kort snak med Poul Kleiminger om banneret, der er sat op på standeren ude på Milnersvej ved Frederiksborgcenteret (se billedet). Det har ikke været helt billigt, men det skaber noget opmærksomhed. Der var i hvert fald nogle i bussen, der bemærkede det, da den holdt ved stoppestedet for at sætte mig af.

KL. 14 blev 1. runde sat i gang. Hoveddommer Flemming Madsen orienterede om reglerne, og indskærpede at i nat går vi over til sommertid. Det er surt at komme en time for sent fordi man har glemt at stille uret frem.

Efter at uglerne havde fulgt starten på 1. runde, så samledes interessen om kommentatorrummet, hvor Per Andreasen underholder. Pers analyser foregår med en blanding af nordjysk lune, samspil med tilhørerne, utallige anekdoter og så en stor portion rutine som livekommentator. Der kommer mange visdomsord som f.eks.: "hvis du er i tvivl om hvem, der står bedst, så kig på ratingtallene".

Dagens publikumstræffer er uden tvivl partiet mellem GM Jacob Aagaard og FM Mads Andersen. Aagaard er den hjemvendte søn, der startede sin skakkarriere i det nordsjællandske, bla. i Hillerød Skakklub, som han repræsenterer i anledning af DM-stævnet. Mads Andersen er det pt. største danske juniortalent og har kvalificeret sig til pladsen i landsholdsklassen via sin status som juniordanmarksmester.

Partiet startede som en skarp sicilianer - ikke dårligt for Mads ifølge Per Andreasen. Det var værre hvis stormesteren bare kunne få lov til at vinde på sin bedre teknik. Vurderingen af stillingen svingede meget (se Per A's runderapport) indtil Jacob viste hvem af de to der er stormesteren.

I dag holdt jeg mig fra dommertjansen. Det havde Flemming Madsen helt styr på, og når der kun er 5 partier i gang, så er det til at overskue. Jeg kommer først i aktion på tirsdag, når kandidatklassen og 7 runders turneringen starter.

Ingen kommentarer: