fredag den 27. juni 2008

Forberedelser

Skal man forberede sig som skakdommer?

Tjah, de store forberedelser bliver det næppe til, men jeg har ikke lyst til at møde op og være helt blank. Deltagerne i turneringen er der normalt ingen grund til at forberede sig på. 99% af partierne forløber sædvanligvis uden at man skal gøre meget andet end at notere resultatet på turneringstavlen. Der er altid enkelte ballademagere, men de er efterhånden kendt af de fleste skakdommere. Ellers spotter man dem ret hurtigt.
Jeg har derfor valgt at fokusere på at holde mig ajour med reglerne. Som (skak)dommer er det naturligvis helt essentielt at kunne dømme efter (skak)reglerne. Det giver også meget mindre ballade, hvis men kort og præcist kan skride til handling med den korrekte dom. Man kan ikke have svar på alle situationer, men er man forberedt på det meste, så går det sjældent helt galt.

Første skridt i forberedelserne var at melde mig ind i Dansk SkakDommerforening (DSD) . Det burde jeg egentlig have gjort noget før, men bedre sent end aldrig!
DSD holder medlemmerne orienteret om alle regelændringer og –forslag. Ved indmeldelse i DSD får man tilsendt en A4-mappe med det hidtidigt udgivne materiale samt diverse gode tips og opgaver. Med DSD har man også et sted, hvor man kan tage seriøse regeldiskussioner op. Med andre ord: Den helt rigtige måde at holde sig ajour på.

Nu skal jeg så til at kigge det tilsendte materiale igennem. Jeg har 3 ugers ferie fra 7. juli, så jeg har næsten 2 uger før det går løs på LO-skolen i Helsingør.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Thomas
Det glæder mig at se dig som TL ved CCF - for så skal jeg da ikke møde dig i turneringen ;-) - men god vind med din nye tjans..

Thomas Larsen sagde ...

Mange tak, og jeg håber at se FsS'erne komme hjem med en stor stak ratingpoints.