søndag den 29. juni 2008

Vesterhavet og Solskinsøen

Selv om det primære emne er min opgave som skakdommer ved Politiken Cup, så vil jeg gerne lige slå et slag for de to andre store turneringer, som afvikles i den danske sommer.

23. Vesterhavsturnering (11. - 18. juli): En klassiker – måske endda den mest klassiske af alle de danske turneringer. Her har vi masser af den specielle skak-stemning, som DM-stævnerne havde tidligere, indtil de blev henlagt til hoteller og lignende. Ved VHT spiller man skak, spiser, drikker og sover på spillestedet. I 2002 og 2003 var Henrik Mikkelsen og jeg selv med som deltagere, og det er noget som vi kun kan anbefale, for i Esbjerg er de gode til at arrangere skakturneringer. Der er således ret mange deltagere, der kommer igen hvert år.

Baltic Sea Cup (30. juli – 5. august): En ret ny turnering. Faktisk er det kun anden gang at den afholdes.
Tidligere var der en lille hyggelig weekendsommerturnering på Bornholm. Øens skakklub havde dog større ambitioner, og der blev lavet en åben turnering med et stærkt topfelt (pt. 12 stormestre i år). Jeg har ikke selv haft fornøjelsen af at deltage i turneringen, men jeg har hørt en del rosende ord fra nogle af sidste års deltagere. Kun internetdækningen haltede lidt, men det skulle der være rettet op på i år.

Ingen kommentarer: