torsdag den 1. august 2013

Vejen til IA titlen (3) – ”Aktiv som dommer”

I sidste afsnit kom kom titlen som turneringsleder i hus. Da jeg kastede mig ud i at tage kurset var det ikke meningen, at det skulle bruges til meget mere end at hjælpe lidt til i klubben og hvor det nu ellers kunne blive nyttigt.

I starten kom turneringslederkurset kun i brug ved Viking Cup og Frederikssund Skakklubs interne klubmesterskab. Per Lund havde indtil da varetaget mange af disse opgaver alene, og der var brug for noget aflastning. Desuden var jeg af og til kampleder ved Frederikssunds holdkampe. Fra 1995 til 2012 havde jeg kun to afbud som spiller på Frederikssunds 1. hold, og det ene afbud skyldtes at jeg skulle være kampleder i stedet. Det var jeg naturligvis ikke helt tilfreds med, men i det mindste vandt min afløser Flemming Holst.

I Frederikssund Skakklub arrangerer vi sjældent koordinerede turneringer, men i 2003 stod vi for 8. Hovedkreds' udgave af DSU's jubilæumsturnering og året efter lavede vi en opfølger, som dog ikke trak så mange deltagere. Jeg var (naturligvis) med i arrangementet som dommer og arrangør, og det var da interessant at prøve noget andet end vores årlige hurtigskakturnering. I klubben blev vi dog enige om, at en klub af vores størrelse ikke kunne overkomme både en årlig EMT og en hurtigskakturnering, så vi valgte at holde fast i hurtigskakken. Det har da også vist sig at være en god beslutning, da Viking Cup hvert år kandiderer til at være den største og stærkeste hurtigskakturnering på dansk grund. Den kan vi godt være stolte af.

I 2003 meldte jeg mig ind i Gladsaxe Skakforening. Den ligger 5 minutter gang fra min bopæl, og jeg havde mod på at spille noget mere skak. Selvfølgelig kunne jeg ikke holde mig fra det organisatoriske, så jeg blev med tiden involveret i turneringslederarbejdet. Da klubben i 2008 fyldte 75 år stod jeg med turneringslederansvaret for jubilæumsturneringen. Desværre forholdsvist alene, men det blev da en udmærket turnering, selv om en særdeles aktiv turneringsspiller fra det københavnske skakliv valgte at opføre sig ufatteligt barnligt overfor undertegnede og sin modstander. Havde jeg haft den rutine, som jeg besidder i dag, så havde han ikke sluppet af sted med den svinestreg, som jeg dog ikke skal underholde mere med i dette forum.

I 2007 skete der noget som i sidste ende var med til at sende mig i retning af IA titlen. Hørsholm Skakklub havde fået en glimrende sponsoraftale med Tectura, og det blev udnyttet til at lave hurtigskakturneringen Tectura Rapid Chess med et virkeligt stærkt felt. Jeg fik en forespørgsel fra Hørsholm om jeg var villig til at være dommer den dag. Det lød så spændende, så jeg sagde ja.
IA Claus Olsen var hoveddommer og stod for rundelægningen som foregik pr. håndkraft. Det er efterhånden et sjældent syn nu om dage, hvor der findes adskillige gode rundelægningsprogrammer. Claus er heldigvis en rolig mand, og det fik han brug for da Peter Heine Nielsen protesterede over rundelægningen. Stormesteren havde ret og runden måtte lægges om, men Claus viste ikke antræk til panik.
Jeg gjorde det åbenbart udmærket som dommer, for i februar 2008 fik jeg en henvendelse fra netop Claus Olsen. Han ville vide om jeg havde lyst til at være med til at arrangere Politiken Cup 2008 som turneringsleder og medhjælper. Efter lidt betænkningstid sagde jeg ja, og det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Ingen kommentarer: