fredag den 2. august 2013

Vejen til IA titlen (4) – ”Større turneringer og flere opgaver”

Jeg havde egentlig ikke den store fidus til Politiken Cup. Turneringsindskuddet lød dyrt, og jeg foretrak faktisk den nu hedengangne Vesterhavsturnering, hvor jeg deltog et par gange.

Nå, men det lød da som en sjov måde at bruge sin sommerferie på 1½ uges skak, og for mig er det altid spændende at være med i maskinrummet når der skal laves skakturneringer. Jeg må sige at jeg er blevet fanget af oplevelsen, og det er en af de ting jeg glæder mig til hvert eneste år.

I de første 3 år havde jeg fast plads på øverste etage (Plan 3) sammen med Aage Olsen. Det blev til en del ture op og ned ad trapperne, og selv om man spiser godt på Konventum, så tabte jeg altid 3-4 kg under turneringen. Den fysiske aktivitet har ændret sig i takt med at jeg har fået lidt andre arbejdsopgaver. Nu har jeg udgangspunkt i stævnekontoret, men supplerer de øvrige dommere, hvor der er behov for det. Til gengæld har jeg så en del administrative opgaver som turneringsledelse, rundelægning, publicering af fotos og meget andet.

I forbindelse med engagementet i Politiken Cup meldte jeg mig ind i Dansk Skakdommer Forening. Når nu at jeg skulle være dommer i en international turnering, så var det ekstra vigtigt at holde sig ajour med reglerne. Desværre har dommerforeningen ført en ret stille tilværelse i de senere år, men forhåbentlig kommer der snart lidt mere aktivitet fra den kant af igen.

Da Hillerød Skakklub fejrede deres 100-års jubilæum ved at afholde det årlige DM-stævne, så henvendte de sig til mig for at få hjælp på dommerfronten. Der skal en del folk til sådan et stævne, men jeg gav gerne et nap med, for det er nogle energiske og sympatiske folk i Hillerød. Det skulle dog ikke blive det sidste DM-stævne, som jeg blev indblandet i. Både i 2012 og 2013 er DM blevet afholdt på Konventum i samme omgivelser og med stort set samme personale som Politiken Cup. Det er rart at kunne trække på en masse erfaringer i stedet for at skulle starte helt fra bunden, som det ofte er tilfældet for de mange DM-arrangører.

I 2011 arrangerede Dansk Skak Union et FIDE Arbiter seminar, som strakte sig over en weekend. Dette kursus skal gennemføres for at man kan opnå titlen som FIDE Arbiter, og denne titel skal opnås inden man kan blive International Arbiter. Der er således ingen vej uden om kurset for den ambitiøse skakdommer, men jeg tog nu mest af alt kurset af interesse og for at dygtiggøre mig.

Kurset blev ledet af den dygtige finske skakdommer Mikko Markkula, og ud over en del danske kursister, så var der også svenske, norske og hollandske deltagere. Det blev både en hyggelig og spændende weekend, og så var det ikke mindst et godt forum at diskutere de situationer, som man kunne komme ud for som skakdommer.
Den sympatiske og hyggelige Markkula døde desværre i 2012.

Gennemførsel af kurset giver en norm til FA-titlen, men derudover skal der bruges 4 yderligere normer, som man opnår ved at være dommer i internationale turneringer. Dem havde jeg allerede fra Politiken Cup 2008 til 2011, så det var bare at indsende ansøgningen om titlen, og den blev godkendt i starten af 2012.

Nu kunne jeg kalde mig FIDE Arbiter og hænge et fint diplom op på væggen derhjemme. Derudover fulgte der en fin lille nål med, som kan pryde brystlommen, når man er i aktion som dommer.

Ingen kommentarer: