tirsdag den 9. august 2011

Afrunding

Jeg må hellere få skrevet min afrunding inden de sidste læsere forlængst har fundet andre skaksider at fornøje sig med.

Hvordan gik det så?:
Set fra arrangørernes side gik det som sædvanligt strålende. Det var vores klare fornemmelse at de mange deltagere havde nogle rigtigt gode oplevelser, og mange af dem kommer forhåbentlig igen til næste år.

Var der noget, der gik knapt så godt?
Ja, vi havde en enkelt dommerkendelse som var lige lovlig hård. Turneringskomitéen rettede dog op på fejlen, og vi må bare erkende at man ikke kan ramme plet hver gang. Der var også andre små fodfejl, men dem lærer vi af og bliver bedre til næste år.

Spilleforholdene?:
Vi havde fået fat i nogle andre borde end dem vi har brugt de seneste par år. De var langt mere velegnede, og passede bedre til stolene. Bordene betød en væsentlig forbedring for deltagerne.

Glassalen/C13 er efterhånden blevet omdøbt til "svedekassen" - simpelthen fordi, der bliver kogende varmt med 44 skakspillere derinde og uden mulighed for udluftning. Til næste år dropper vi det lokale, og finder pladserne andetsteds på Konventum.

Sidearrangementerne?:
For at Politiken Cup skal være mere end bare en skakturnering, så arrangeres en række sidearrangementer. Vi prøver at finde på nye ting hvert år, men det vigtige er at der også sker noget om aftenen, så deltagerne ikke bare tager hjem efter deres parti. I år havde vi de mere traditionelle ting som lynturnering, simultan og slutspilsforedrag. Men det blev også til et par nye idéer. Per Andreasens foredrag om hans politiarbejde i Irak og Kosovo havde ikke skakrelevans, men det er alligevel utroligt spændende at høre om Pers oplevelser. Årets publikumstræffer blev dog forpremieren på filmen "Bobby Fischer against the World". Jeg vil anbefale at man går ind og ser den i Dagmar, når den har premiere senere på måneden. Det jeg især bed mærke i, var hvor stor Fischers match mod Spassky i virkeligheden var. Større end mange af de begivenheder der ellers rystede verden tilbage i starten af 70'erne. Vi kommer næppe til at opleve noget lignende igen.

Mit arbejde?:
I 2008 var min primære opgave at være skakdommer og klare diverse andre opgaver. Det har ændret sig en del, og jeg har ikke lavet ret meget dommerarbejde i år. Det er mest blevet til afløsning eller aflastning af de øvrige dommere. Nu er mine arbejdsopgaver primært at få taget billeder og video og redigere det til visning på politikencup.dk. Desuden har jeg hjulpet pressechef Jan Løfberg en del med historier til websiden og billeder og diagrammer til artikler og lignende. Man kan hurtigt blive overrasket over hvor mange timers arbejde man kan bruge på det.
Dertil kommer så alle de timer jeg lægger både inden og efter turneringen. Der ligger meget arbejde gemt i at administrere tilmeldinger, finde spillerfotos opdatere ratingtal, osv. Ikke alt er lige festligt, men det skal jo gøres for at turneringen forløber som den skal.

Hvorfor arrangør af Politiken Cup?
Fordi det er sk... sjovt! Man får mange nye skakvenner, og man knytter tættere bånd til de skakvenner man allerede har. Og så skal man heller ikke undervurdere at arrangørerne tager en masse viden med sig ud i klubberne til glæde og gavn for andre skakarrangementer.

Næste blogindlæg?:
Jeg er meget i tvivl om jeg vil fortsætte bloggen. I år har jeg ikke haft den nødvendige tid og overskud til at få skrevet tilstrækkeligt meget, og spørgsmålet er om det vil blive bedre næste år. Jeg ved det ikke, men det må jeg tage op til overvejelse, når det hele er kommet lidt på afstand.
Måske bliver næste blog-indlæg til påske næste år. Jeg har lovet at hjælpe med arrangementet af DM 2012, som foregår - ja rigtigt gættet! - på Konventum i Helsingør. Vi ses!

Ingen kommentarer: