mandag den 6. juli 2009

De fremadstormende

Som optakt til Politiken Cup vil jeg bruge lidt spalteplads på at præsentere nogle af deltagerne. Det er kan være lokale spillere, andre af mine skakvenner og -bekendte eller andre deltagere, som jeg synes kunne være interessante at holde et vågent øje med.
Som skakdommer får man lejlighed til at følge med i mange partier, og selv om sidelinieanalyser aldrig bliver særligt dybdegående, så er det altid spændende at følge med i andres præstationer. Forhåbentlig bliver der også tid og kræfter til at følge op her i bloggen undervejs.

Lad os starte med et par af de unge fremadstormende spillere, som der skal holdes rigtigt godt øje med.

Martin Percivaldi, Hillerød (1219)
Martin er tilmeldt med 1219 i rating, men er reelt allerede over 1500 i rating med pil opad. Han er netop blevet Danmarksmester for årgang 1999-2000, så der er ingen tvivl om at knægten kan spille skak. Han følges altid ivrigt af sin far, og af og til er hele familien med, når Martin er ude til turneringer.

Eigil Larsen, Nordkalotten (1647)
Eigil har kun spillet skak i klub i et par år, men er allerede over 1600 i rating. Han var endda i omkamp om klubmesterskabet i Nordkalotten mod stærke Richard Lilja. Omkampen endte 1-1 inden Richard afgjorde sagen i tredje parti. Jeg gav Eigil et par pæne ord med på vejen i bloggen efter sidste års præstation i B-gruppen, og jeg glæder mig til at følge hvordan han klarer sig i hovedgruppen denne gang.

Joachim Holm Knudsen, Allerød (1652/1781)
Sammen med Hallgren-brødrene er Joachim nok et af de største talenter, som er kommet ud af det store junior-arbejde i Allerød. Han gjorde det udmærket i sidste års Politiken Cup, men et par ærgerlige nederlag til slut ødelagde lidt af helhedsindtrykket.

Ingen kommentarer: