lørdag den 25. juli 2009

Gruppettoen

Politiken Cup lakker mod enden, og det samme gør Tour de France. Begge steder er det de bedste udøvere, der løber med hovedparten af opmærksomheden, mens der ikke lægges så meget mærke til de sekundære placeringer.

I Tour de France har man et begreb, der hedder "gruppettoen". Det er typisk den langsomste del af deltagerne, som finder sammen i en større gruppe og de forsøger kun at gennemføre etapen, mens de bedste slås om sejren.
I Politiken Cup sidder den tungeste del af feltet på øverste sal, så den er efterhånden blevet omdøbt til "gruppettoen". Måske lidt hårdt sagt at kalde de 120 lavest placerede spillere for "tunge", og der sidder da også adskillige udmærkede skakspillere imellem. Udtykket har jeg i øvrigt fået af Ålsgårdes Michael Mæchel, der selv som oftest har plads på øverste sal, så der er nok mere tale om et anfald af selvironi, og det i øvrigt er ment som en spøg.

I dag vil jeg prøve at fortælle lidt om hvad der foregår på sådan en dag her i "gruppettoen".

Kl. 12.40: Det myldrer allerede med skakspillere, der forsøger at finde vej til deres plads. Jeg går rundt og åbner vinduer, så det ikke bliver alt for lummert i lokalerne. Jeg render ind i Martin Percivaldis far. Martin vandt uden kamp over Finn Larsen, der var blevet syg, og faderen er lidt utilfreds med at systemet går at sønnen nu skal møde en stærk modstander, fordi han fik et gratis point. Nå, men kan ikke gøre alle tilfreds, og forhåbentlig lærer Martin noget af møde alle de stærke spillere.

Kl. 12.58: Jeg ser Nicholas Nielsen og spørger om han er røget op til os på Plan 3. Helt så galt er det dog ikke, for han sad i glassalen i går, mens han er rykket op på Plan 2 i dag.
Aage og jeg går i gang med at starte runden. Vi tager 3 lokaler hver. Jeg minder spillerne om at morgendagens runde starter allerede kl. 10, hvilket vist overrasker en af svenskerne lidt.
Allerede da jeg kommer tilbage fra rundturen til lokalerne er det første resultat klar. To nordmænd gad åbenbart ikke spille i dag, og har taget remis efter 1 træk hver. Det er vores partiindtastere sikkert godt tilfredse med.

Kl. 13.15: Der er stadig to spillere, der ikke er mødt op endnu. En svensker er temmelig utilfreds med at skulle vente på en modstander, der måske slet ikke dukker op, men nu må vi bare håbe at de er på vej. Ellers er alt roligt - nærmest det mest rolige tidspunkt på hele dagen, for (næsten) alle sidder lige nu ved skakbrættet. Jeg runder Daniels parti, og han har som sædvanligt spillet lynhurtigt i åbningen, og har mere tid end da han startede.

Kl. 13.30: Jeg slår et smut forbi Dansk Skaksalg, men vælger dog indtil videre at beholde pengepungen i lommen. Så videre op til kommentatorrummet, hvor Per Andreasen holder hof. Der er desværre noget knas med en højtaler, som står tændt og siger knasende lyde, men med lidt hjælp fra personalet, så bliver den effektivt aflivet.
Finn L har hurtigt rullet en junior. "Jeg trampede rundt i hans stilling som en elefant i en glasbutik", siger Finn og bemærker at nogle af partierne med styrkeforskel måske ikke har så stor sportslig berettigelse.
Per Andreasen har fået kam til sit (kortklippede) hår i dag. Tidligere DSU-formand Søren Bech Hansen er til stede, og han virker i hopla med kommentarer til alt hvad Per siger. Han fester lidt over at Post(ny) og Per(sson) mødes. De to toppartier er hurtigt taget remis, men der er heldigvis stadig rigeligt at analysere på de andre partier.

Kl. 14.30: Der sker ikke så meget, så jeg hænger lidt mere ud i analyselokalet. Der kommer Lundini forbi. Han har taget en remis. Thomas A har fået hurtige klø, og Daniel sidder med et (formentlig) vundet tårnslutspil, så det kan være at frederikssunderne kommer hutigt hjem i dag. Jeg tager mig sammen og går tilbage til dommerlokalet, hvor der er resultater, der skal noteres. Partierne bliver afsluttet i en lind strøm nu. Jeg fornemmer at folk er ved at være trætte.

Kl. 15.00: Ude på gangen møder jeg Helsingørs Leo Nielsen, der er i vældigt humør. Han havde ellers tabt en officer og spillede på at fuske sig til en remis, da modstanderen Bent Rasmussen umotiveret satte damen i slag. Heldigvis tog Bent det også med godt humør.
Humøret er til gengæld lidt tvivlsomt hos partiindtasterne. De mangler en chessbase-CD for at de de kan komme i gang med indtastningen.

Kl. 15.45: En tur ned på stævnekontoret. Indtasterne er igen i godt humør. De har fået deres CD og kan komme i gang med arbejdet. De har endda scoret 5/5 indtil videre i dag, og rygtet siger at Jan Mose står til gevinst. Jeg kigger ind til den sidste indtaster Henrik Bruun i B33. Han sidder med dronningslutspil med merbonde, men som tingene er gået for ham i denne turnering, er det langt fra sikkert at han er i stand til at vinde det. Vi får se....

Kl. 16.20: Jeg kommer forbi Martin Noer, der sidder og analyserer partiet med modstanderen. Martin er vadet ind i en springergaffel i et lige slutspil. Det er slet ikke hans turnering i år. Daniel vinder tårnslutspillet problemfrit. Henrik Bruun vinder også, så nu har indtasterne 6/6.
En tur ind i analyselokalet, hvor regnekraften er god i dag. Der sidder folk som Lars Aaes Nielsen og Steffen Pedersen. Allan Stig Rasmussen er der også en kort overgang og så kommer Sune Berg Hansen ind af døren. Han bliver straks udspurgt om hvorfor han tog remis i en stilling, der i analyselokalet blev bedømt som god for ham. Han mener dog ikke at han havde nogen god fortsættelse, og fulgte op med "Han (Sargissian) er ikke så nem at vælte, selv om han ikke er ret høj." Jeg får også lige hilst på Helsinges formand Allan Rasmussen, som altid kigger forbi turneringer i lokalområdet.

Kl. 17.40: På vej op ad trappen til Plan 3 møder jeg Michael Tandrup fra BMS. Han siger at holdkammeraten Poul Munk var heldig at modstanderen overså en mat i to. Jeg går ind i B33 for at se partiet, men stillingen er forlængst blevet til en helt anden. Jeg kigger ud i gården, hvor folk sidder og nyder vejret (selv om det er lidt køligt). Russerne Malakhov og Dreev samt eks-russeren Tiviakov sidder ved samme bord. Selv om de er hårde konkurrenter om topplaceringerne, så er der alligevel et vist fællesskab mellem dem. Netop som jeg skriver disse linier, så begynder det pludselig at regne. Mon ikke d'herrer stormestre er trukket indenfor nu?

Kl. 18.00: Der er kun et par partier tilbage i gruppettoen, så jeg går ned i konferencesalen og afløser Anil, der går hen og får noget aftensmad inden han skal lægge runden. De to svenskere Berg og Hector kæmper i et spændende slutspil, mens deres klubformænd fra hhv. Helsinge og Nordkalotten ser til. Det blev Helsinge, der vandt håneretten efter det parti, og samtidigt kommer Aage ned til stævnekontoret med de sidste resultater fra Plan 3. Gruppettoen er i mål efter en lang og opslidende dag.

Thomas J spillede i øvrigt endnu en gang remis. Denne gang mod Fritz....... Anton Fritz, altså. "Mosen" vandt sit slutspil, og dermed kunne indtasterne fejre at de havde gjort rent bord, 7/7.

Ingen kommentarer: