fredag den 31. juli 2009

Afrunding - turneringen

Sjovt nok har jeg ikke så store sager at skrive her, for alt i alt gik det jo forholdsvist problemfrit at have 317 skakspillere i fuld sving over 9 dage.

Selve skakdommeropgaven var som sidste år forholdsvist begrænset. Vi havde et par tilfælde hvor mobiltelefon-reglen kom i spil. Selv om det ikke er påkrævet længere, så plejer jeg alligevel at minde folk om at slukke mobiltelefonen, når runden sættes i gang. Det er så pokkers ærgerligt, hvis et parti skal afgøres på den måde.

Ellers var der nogle situationer hvor uret enten viste forkert eller helt gik ud, og så var der en enkelt gang, hvor jeg måtte forklare nogle unge nordmænd om "sluppet brik"-reglen. Ud over nogle spørgsmål om rundelægning og ratingregler, så var det vist sådan ca. det jeg brugte min turneringslederuddannelse til.

Selve organiseringen brugte jeg faktisk en del mere tid på. Dommerne bruger en del krudt på at indsamle resultater og notere dem ved hvert spillelokale, rundelægning, uddeling af rundekort og noteringslister, parring og uddeling af navneskilte osv. Alt dette lægges der måske ikke så meget mærke til, men det bliver alligevel til at man får gået et par kilometer om dagen. Næste gang må jeg huske at medbringe min skridttæller. :-)

Jeg nåede også at få raget et par særlige opgaver til mig (mig og min store mund! ;-) ). Jeg endte med at stå for opgaven med at lægge billeder på politikencup.dk. Et større arbejde end man umiddelbart lige tror. Desuden tog jeg et videokamera med for at filme lynturneringen. Det blev der nogle sjove videoer ud af. Se især finale 1, hvor brikkerne flyver rundt til sidst. Klik her for links til videoerne.

Jeg vil ikke kaste mig ud i at fortælle om de ting, der skal gøres bedre til næste år, for det er efterhånden nede på detaljeplan at der kan rettes noget. Man er dog velkommen til at give undertegnede eller de øvrige arrangører besked, hvis der er noget, som man synes kan gøres bedre. Selve spilleforholdene bliver der ikke pillet ved de næste to år, men måske engang i fremtiden bliver Politiken Cup igen spillet i et stort rum, som jeg ved at der nogen der savner.

Ingen kommentarer: